top of page

Waarom Pyxicare? Aflevering 2.


Omdat de Vlaamse BelRAI-uitrol flink vordert. Omdat 1 juni 2023 niet veraf meer is. En omdat er stilaan andere BelRAI-aanbieders opstaan: tijd om te kijken waar Pyxicare voor jou het verschil maakt. Dat doen we in een feitelijk onderbouwd drieluik, ver van de vage beloftes en gladde praatjes. Want de toekomst van onze ouderen en de zorgsector verdient beter dan dat. In onze tweede aflevering focussen we op Pyxicare als een voortdurend en variërend proces van leren, praktiseren en innoveren.


Hoogstaande coaching, flexibel leerproces


Pyxicare is niet alleen een allesomvattend zorgsysteem, het is tegelijk een praktisch leerproces in zelfverbetering. Liefst zoveel mogelijk ter plekke en in de praktijk, met echte mensen in plaats van fictieve cases. Daarbij zijn kwalitatieve opleiding en begeleiding cruciaal, zeker in combinatie met gebruiksvriendelijke software: zowat al onze pilootprojecten leidden tot die conclusie. Want wie BelRAI geslaagd wil uitrollen, ervaart een veranderingsproject met grote impact op de zorgprocessen. Hoe integreer je het systeem in het werkschema? Hoe pas je het MDO aan? Komen er gesprekken met de families? En welke acties maken je medewerkers enthousiast?


In 2018 startten we een partnership met Probis Group, het adviesbureau voor welzijns- en zorgvoorzieningen, zodat zorgcentra meer worden ondersteund in dat veranderingsproject. En de BelRAI-introductie transformeert tot een breed implementatietraject met actieve begeleiding van de zorgteams. De resultaten dankzij deze coaching op de werkvloer lieten niet lang op zich wachten. Want de overgrote meerderheid van de woonzorgcentra die sindsdien begon, slaagde met glans in haar traject: vroeger was dat hoogstens de helft. De samenwerking sinds 2021 met die andere coachingpartner, SYN-TOPIA, is op dezelfde leest geschoeid om nog meer woonzorgcentra te helpen excelleren in hun BelRAI-ambities.


Ondersteunende en motiverende software


Pyxicare zit op dezelfde lijn als haar coachingservice. Intuïtieve software, aantrekkelijke interface, visuele simpliciteit, eenvoudige workflow en snelle feedback via de ingebouwde algoritmes. Het systeem werkt ook offline, moderne tablets doen de rest: een beoordeling invullen samen met je cliënt was nooit zo makkelijk. Intussen krijg je Pyxicare snel in de vingers dankzij duidelijke kleuren, allerlei icoontjes en een ingebouwde handleiding. Iedereen behoudt de eigen regie: op basis van de aangereikte aandachtspunten gaat het multidisciplinaire zorgteam in gesprek met die cliënt. Wat vindt zij belangrijk? En wat met de zorgprofessionals zelf?


BelRAI/interRAI is een wereldwijde gevalideerde en gewaardeerde methodiek die focust op wat echt telt. De individuele noden van je cliënt, positieve gezondheid, doordachte preventie… Maar de vertaalslag naar goede software durft weleens mankeren, waardoor drukbezette zorgteams zich afkeren van het instrument. We zagen dat onder meer in de Belgische BelRAI-pilootprojecten tussen 2006 en 2008: mensen vulden het ’s nachts in en gebruikten het puur als administratieve tool. Maar we zagen een kentering toen Pyxicare in de plaats kwam: het interRAI-instrument werd spectaculair geherwaardeerd.


Wie het echt onder knie wil krijgen, vult minstens 10 à 15 volledige cliëntbeoordelingen in over echte cliënten. Uiteraard telkens gekaderd in een goede opleiding en begeleiding. De resultaten spreken voor zich: zorgteams zeggen ons beter te kunnen beslissen, sterker te staan in artsencontacten, minder hiërarchie te ervaren en… beter samen te werken. De wetenschappelijk onderbouwde adviezen, aangebracht in mensentaal, spelen daar een grote rol in. Want alleen met correcte en consistente informatie kan je passende zorgadviezen geven. Zorgverleners zien bovendien snel en simpel wat hun collega’s invulden, zodat ze ermee in gesprek kunnen.


Zorgdossierintegratie: alles in 1 of goed gekoppeld?


We horen het dagelijks: ‘Dit moet toch in het zorgdossier zitten?’ en ‘Wij werken liefst met 1 softwarepakket.’ Een begrijpelijke reactie: niemand werkt graag dubbel. Maar toch is dit relatief. Want er is weinig inhoudelijke overlap tussen zorgdossier en BelRAI: slechts 10 à 15%. En vooral: uit BelRAI komt geen automatisch zorgplan, gelukkig maar. Het is altijd het team dat, in samenspraak met cliënt en familie, beslist welke aandachtspunten prioriteit moeten krijgen.


Hoe werkt het dan zonder koppeling? Pyxicare heeft als enige pakket de BelRAI-algoritmes aan boord. Daardoor zie je meteen welke aandachtspunten (CAPS) oplichten, al tijdens het invullen van de beoordeling. Tijdens de cliëntbespreking selecteert het team in het zorgdossier welke aandachtspunten prioriteit hebben. Ondersteund door de informatie die Pyxicare aanreikt: de evolutie van de CAP, de bijhorende schalen, en de doelgerichtere adviezen. Je kan vandaag al in de meeste zorgdossiers de CAPS gewoon zelf inbouwen als aandachtspunt. Inspiratie over hoe dit kan? WZC Zuiderlicht en WZC Ter Burg deden het al.


Mét koppeling gaat het uiteraard nog een stuk makkelijker. Pyxicare kiest resoluut voor specialisatie als allesomvattend zorgsysteem, BelRAI proof, en een slimme koppeling met het zorgdossier. Zo’n koppeling creëerden we al in Nederland, samen met de grootste cliëntdossieraanbieder. Die heeft een cloud-interface, waardoor je gegevens overneemt uit het dossier maar ook passende doelen stelt in het woonzorgleefplan. Helaas hebben de meeste Vlaamse zorgdossiers (nog) geen cloud interface, maar we blijven met hen in gesprek over deze koppeling. Mét koppeling gaan de CAPS automatisch door naar het zorgdossier, maar ook dan moet je ze nog steeds selecteren uiteraard om het zorgplan vorm te geven.


Finaal zal Pyxicare in elk geval gekoppeld zijn met het Vlaamse BelRAI-platform, net als de zorgdossiers: gegevensdoorstroming gegarandeerd dus.


De Pyxicare-community: online en fysiek


Wie zich connecteert, die leert en blijft gemotiveerd. Dat doen we in onze nieuwsbrieven en blogs, door te praten met alle actoren in de ouderenzorg, van experts tot cliënten. Zoals bij WZC Egmont of OLV Roosdaal. Dat doen we ook op onze online of live events, door daar praktische workshops, inspirerende keynote sprekers en waardevol entertainment aan toe te voegen. Dat doen onze (toekomstige) gebruikers door te kijken naar een van de vele webinars: de handige tips & tricks als Pyxicaregebruiker, het BelRAI-stappenplan voor een geslaagde uitrol, de BelRAI-integratie in het Corilus-zorgdossier… En dat doen onze trouwste gebruikers door mee te doen aan die webinars of zelf initiatieven te organiseren, van het Vlaamse De Foyer tot het Nederlandse Omring. Kennis- en ervaringsoverdracht hoeven heus niet saai te zijn, maar creatief, interactief, sociaal en to the point.


Lees verder

4 weergaven

Comments


Uitgelichte berichten
bottom of page